Saturday, 29 March 2014

Penulisan Jurnal 4



Penulisan Jurnal 4
Tarikh : 9.2.2014-13.2.2014
Tajuk :Buku Dan Kerja Sekolah.

1. Peristiwa:
“Hai budak ni bertuah betullah!” kedengaran suara keluhan dari satu penjuru dibilik guru. “Kenape cikgu?” Saya bertanya. Beliau merupakan guru bahasa melayu tahun 2. “Ni hah! Budak ni latihan BM malas betul nak buat, asyik tak siap kerja yang saya bagi. Nak kata pandai, pandai!” Rungut guru tersebut. “Dah lah latihan tak buat, buku teks selalu aje tinggal!”. Rungut lagi. Terdetik dihati saya, Murid-murid disekolah ini memang terdapat segelintir yang gemar tidak membawa buku teks dan buku latihan. Awal-awal tahun lagi saya telah berhadapan dengan murid seperti ini. Pening dibuatnya.

2.Bisikan hati:
Rasa marah ada, geram pun ada apabila mengingatkan sikap dan kelakuan murid seperti ini. Bagi saya murid seperti ini tidak mempunyai persediaan langsung untuk belajar. Bila teringatkan zaman waktu saya bersekolah rendah dahulu, sesiapa yang tidak membawa buku ke sekolah dan siap kerja sekolah rotanlah jawabnya. Sekiranya bercerita pada ibu ayah dirumah, makin membuatkan mereka lebih marah daripada cikgu disekolah. Silap-silap kena rotan sekali lagi. Bukan hendak membangkitkan isu ini, tetapi sekadar mengingatkan perbezaan suasana belajar pada zaman dahulu dan zaman sekarang memeng jauh berbeza.

3.Persepsi  Dan Falsafah Diri Ke Atas Peristiwa:
Setiap kali sesi pengajaran dan pembelajaran, Saya pasti akan mengingatkan murid dalam kelas saya agar menyiapkan kerja sekolah yang diberi dirumah.Saya juga mengingatkan mereka agar tidak lupa membawa semua buku kesekolah sama ada buku teks, buku aktiviti, buku tulis dan buku latihan. Selain itu, Saya juga perlu sentiasa mengingatkan murid tentang adab-adab belajar. Kesedaran demi kesedaran perlu giat dititik beratkan agar murid sentiasa terdedah dengan nilai-nilai murni dan akhlak yang baik.
4. Kefahaman Baru:
Sebagai seorang guru, amat wajar untuk peka terhadap apa jua masalah yang dihadapi oleh seseorang murid. Kita perlu mencari punca mereka menjadi pasif sewaktu belajar.  Mungkin juga masalah yang dihadapi dirumah, konflik keluarga dan sebagainya membuatkan mereka murung dan kelihatan seperti orang malas disekolah. Membimbing dan memberi nasihat adalah cara yang terbaik dalam memberi kesedaran kepada mereka untuk terus menghadirkan diri mereka ke sekolah . Berhadapan dengan situasi atau masalah mereka yang tidak membawa buku dan tidak membuat kerja sekolah memang meletihkan. Tetapi, Sebagai guru saya perlu sedar bahawa selain mendidik, adalah menjadi tanggung  jawab untuk mencari punca mengapa murid tersebut melakukan sedemikian.

5.Cadangan Untuk Memperbaiki Keadaan:
Walaupun sikap murid yang selalu tidak membawa buku teks dan tidak menyiapkan kerja sekolah membuatkan guru-guru berkecil hati, Namun setiap yang bernama murid wajar mendapat hak untuk belajar di sekolah dengan selesa. Mungkin dengan cara diberi peluang untuk berkongsi buku dengan rakan dapat membantu mereka daripada tercicir mengikut sesi pembelajaran. Saya juga berkongsi tips dengan guru-guru lain tentang cara memberi ganjaran kepada murid yang dapat menyiapkan kerja sekolah yang diberi.Secara tidak langsung ianya boleh menjadi satu motivasi kepada mereka. Bagi murid yang sememangnya tidak mahu dan malas membuat kerja, salah satu tindakkan yang boleh di ambil dengan mendendanya pulang lewat.

6.Tindakkan Akan datang:
Tindakkan  demi tindakkan perlu di ambil dan berterusan, hal ini kerana murid-murid perlu sentiasa di beri peringatan dan perhatian. Pesanan dari masa ke semasa perlu sentiasa diberikan. Galakkan untuk menjadi murid yang cemerlang perlu sentisa didedahkan agar setiap murid sentiasa tahu fungsi dan pesanan mereka hadir ke sekolah. Selain itu saya akan mencadangkan kepada pihak guru besar melalui guru diseplin sekolah agar melaksanakan denda yang sesuai dan penuh hikmah kepada murid yang kerap tidak membawa buku  kesekolah dan tidak menyiapkan kerja yang diberikan meskipun sudah berkali-kali di ingatkan saya dapat merasakan murid seperti ini perlu diberi pengajaran atas perbuatannya.

No comments:

Post a Comment