Saturday, 15 February 2014

Penulisan Jurnal Minggu ke 3



Penulisan Jurnal 3
Tarikh : 5.2.2014-6.2.2014
Tajuk : Hormat Guru

1.    Peristiwa
“Hai cikgu! Sapa seorang murid tahun 5 sambil berlalu dihadapan saya. Lalu saya terus menjawab “waalaikumussalam” saya bermaksud untuk menyindirnya supaya murid itu sedar akan kesilapan yang telah dilakukan sebentar tadi. Namun, tanpa rasa bersalah murid tersebut berlalu sambil tersengeh-sengeh dan terus menuju ke arah rakan-rakan sekelasnya yang lain. Ini merupakan  masalah murid yang tidak pandai menghormati guru.

2.    Bisikan hati
Bila mengingatkan sikap murid yang kurang beradab, rasa sedih dalam hati ini. Zaman sekolah saya dahulu, sangat tekun dan hormat dengan guru-guru disekolah. Mungkin kerana guru seorang yang garang? Tidak juga!. Murid-murid ini sering kali di ingatkan agar memupuk budaya salam dan memberi salam ketika bertemu dengan guru atau orang yang lebih tua. Jika murid tahun 1 atau 2 yang melakukan perkara tersebut, saya tidaklah berasa sangat kecewa dan ia masih  boleh diterima lagi, Namun, apabila murid tahun 5 bersikap biadap sedangkan mereka sudah belajar adab menghormati guru, maka perkara ini perlu dipandang serius.

3.    Persepsi Dan Falsafah Ke Arah Peristiwa
Walau bagaimanapun, sebagai seorang Guru Agama, saya sewajarnya memberi contoh teladan yang boleh di lihat dan di ikuti oleh murid-murid saya. Murid-murid di sekolah rendah sangat suka meniru gaya atau cara terbaru yang dipamerkan oleh guru. Bagi murid beragama Islam yang tidak memberi salam kepada saya, tindakan yang saya lakukan adalah saya akan memberi salam dahulu kepada mereka.

4.    Kefahaman Dan Kesedaran Baru
Memberi  salam itu bukanlah sesuatu yang susah untuk dilaksanakan bagi murid-murid sekolah rendah ini. Tetapi hendak membentuk kelaziman atau kebiasaan itu yang sukar sebenarnya. Perlu aktiviti latih tubi juga seperti menulis dan membaca Jawi. Sekiranya susana memberi salam itu tidak diwujudkan atau dibudayakan maka memberi salam itu tidak boleh menjiwai murid untuk mengamalkannya. Oleh yang demikian, saya perlu mencari kaedah yang terbaik untuk mewujudkan budaya memberi salam sekaligus menunjukkan murid menghormati guru-guru di sekolah.

5.    Cadangan Untuk Memperbaiki Keadaan
Memberi salam merupakan satu amalan yang sunat dilakukan. Oleh yang demikian, adalah sangat wajar untuk mewujudkan suasana budaya memberi salam dikalangan pelajar Muslim. Mungkin cara yang terbaik bermula daripada kalangan guru-guru yang beragama Islam memulakan budaya memberi salam. Selain daripada itu, kesedaran ini perlu diteruskan daripada semasa ke semasa.

6.    Tindakan Akan Datang
Saya berasa adalah lebih baik untuk mengadakan suatu program berkaitan adab dan akhlak kepada guru. Saya akan cuba berbincang dengan rakan-rakan guru dan merancang aktiviti yang sesuai dengan tujuan yang satu iaitu murid lebih menghormati  tentang kepentingan menghormati guru.

No comments:

Post a Comment