Saturday, 15 February 2014

ISU DAN CABARAN J-QAF




ISU DAN CABARAN J-QAF DALAM MEMPERKASA PENDIDIKAN ISLAM

Isu Pengajaran dan Pembelajaran
Tempoh 6 bulan untuk murid tahun 1 menguasai bacaan al-Quran tidak mencukupi. Mengikut dasar pelaksanaan kurikulum j-QAF, murid tahun satu akan didedah kandungan penguasaan kemahiran membaca al-Quran melalui kaedah Iqra’. Mengikut sukatan yang diberikan oleh kementerian, murid harus menguasai kemahiran membaca al-Quran dengan membaca 2-5 muka surat buku Iqra’ pada setiap minggu.

Dengan waktu yang singkat ditambah pula dengan pelbagai aktiviti sekolah, murid tidak dapat menguasai kemahiran bacaan mengikut waktu yang diberikan. Ini dapat dibuktikan dengan dapatan yang berakhir Februari 2013 menunjukkan hanya 19 dari 90 orang murid tahun satu telah mengusai buku Iqra’ Satu (1) sedangkan mengikut sukatan pelajaran, murid ini seharusnya sudah menguasai buku Iqra’ 2. Masalah ini timbul kerana pada awal sesi persekolahan murid ini mengikuti Program Transisi Guru Penyayang selama 2 minggu dan pelbagai lagi aktiviti sekolah termasuk sukan tahunan dan sebagainya.

Murid tahun 2-5 terpaksa mengikut sukatan bacaan al-Quran walaupun tidak menguasai bacaan. Hal ini berlaku rentetan daripada kegagalan murid menguasai kemahiran membaca al-Quran pada tahun 1. Walaupun murid ini mengikuti kaedah Baca Ikut Guru (BIG), namun kualiti bacaan murid ini amat rendah malahan ada diantara mereka yang masih lagi tidak mampu untuk mengenal huruf hijaiah.Mengikut pelaporan j-QAF 2013 seramai 36 orang murid masih lagi belum menguasai Iqra’ 1 hingga 3. Keadaan ini dibimbangi dapat menjejaskan kualiti murid ini walaupun mereka telah khatam membaca al-Quran tetapi tidak menguasai bacaan al-Quran.

Model tasmik di luar  waktu sekolah membebankan guru, murid dan pentadbiran sekolah. Model tasmik dijalankan secara 3 sesi iaitu pagi (7.10-7.40 pagi), tengahari (12.35-1.05 ptg) dan petang (1.05-1.35 ptg). Keadaan ini kadangkala memberi masalah kepada murid dan guru untuk datang awal ke sekolah untuk tasmik. Sekiranya tasmik dijalankan pada waktu petang, murid-murid ini terlibat dengan Sekolah Agama Rakyat, kegiatan kokurikulum dan juga kelas tambahan. Semua masalah ini merumitkan pihak pentadbir dan guru j-QAFuntuk menyusun waktu tasmik yang sesuai bagi semua murid.

Ibu bapa tidak lagi menghantar anak mereka ke kelas mengaji. Semenjak program j-QAF diperkenalkan, ibu bapa telah mula berkeyakinan dengan sistem Pendidikan Islam di sekolah rendah. Keadaan ini telah menyebabkan ibu bapa tidak lagi menghantar anak mereka untuk menghadiri kelas mengaji di luar. Sebanyak 20%murid tahun 1 tidak lagi pergi menghadiri kelas mengaji di luar. Situasi ini sebenarnya memberi kesan yang kurang baik kepada program j-QAF itu sendiri.Kelas mengaji di luar sebenarnya membantu penguasaan kemahiran membaca al-Quran kepada murid secara langsung. Sekiranya murid ini mengikuti kelas mengaji di luar, mereka akan cepat menguasai bacaan dan_seterusnya_dapat_mengkhatamkan bacaan dalam tempoh yang singkat. Sekiranya murid ini bergantung sepenuhnya kepada guru-guru j-QAF, dibimbangi murid ini lambat untuk menguasai dan mengkhatamkan bacaan atau lebih teruk lagi keciciran dari segi penguasaan bacaan al-Quran.
Kekurangan bahan P&P (Buku Iqra’ dan al-Quran) dalam kelas. Secara dasarnya setiap sekolah akan dibekalkan dengan buku Iqra’ dan setiap murid akan dibekalkan sebuah al-Quran seorang untuk model 6 bulan khatam al-Quran. Namun begitu terdapat juga bilangan buku Iqra’ yang tidak mencukupi bagi murid tahun satu kerana bilangan murid tahun 1 yang bertambah pada sesetengah tahun. Keadaan ini juga bertambah buruk apabila ada diantara buku Iqra’ dan al-Quran ini telah rosak akibat penggunaan yang kerap dan tidak cermat oleh murid-murid.  Apabila keadaan ini terjadi, murid akan meminjam al-Quran daripada murid lain dan menjadikan keadaan lebih rumit dan tidak membantu penguasaan murid dalam bacaan al-Quran.

Cabaran Pengajaran dan Pembelajaran

Pelaksanaan j-QAF telah mengubah kaedah belajar mengaji secara tradisional ke arus pendidikan perdana. Sebelum ini kaedah mempelajari al-Quran dijalankan secara tradisional di rumah ustaz ataupun guru-guru al-Quran mengikut kaedah dan teknik yang pelbagai dan berbeza antara satu sama lain. Kemunculan program j-QAF telah mengubah senario yang sedia ada. Kaedah mengajar al-Quran telah disusun secara sistematik dan terurus menggunakan buku Iqra’ sebagai asas kepada kemahiran membaca al-Quran. Konsep pengajaran dan pembelajaran dijalankan di dalam  kelas mengikut prosedur dan pedagogi yang sesuai. Guru-guru pula diberi latihan khusus_dan_diberikan pengiktirafan dalam mengajar murid-murid. Bagi guru-guru yang baru mengajar, keadaan ini berbeza dengan cara mereka belajar mengaji dahulu. Secara tidak sedar mereka terikut-ikut dengan kaedah lama belajar mengaji sedangkan kaedah yang baru dan sistematik telah diperkenalkan. Keadaan kekok dan janggal biasanya berlaku pada guru-guru yang baru mengajar Iqra’ dalam bilik darjah berbanding model tasmik yang berjalan secara individu.

Tempoh waktu mengajar yang singkat berbanding murid yang ramai. Secara puratanya seorang guru j-QAF akan membimbing seramai 80 orang murid dalam model tasmik. Setelah dibantu oleh guru Pendidikan Islam jumlah ini berkurangan kepada 40 orang. Dengan waktu mengajar sebanyak 120 minit seminggu, seorang murid hanya dapat dibimbing selama 1 minit  02 saat seorang seminggu. Keadaan ini amat tidak membantu kepada penguasaan bacaan murid. Dibimbangi murid ini tidak dapat mencapai objektif utama program j-QAF iaitu mengkhatamkan bacaan al-Quran sebelum tamat tahun 6.

Selain itu, cuti sekolah yang lama menganggu penguasaan murid. Seorang murid hanya bersekolah selama 200 hari setahun, selebihnya mereka bercuti. Jumlah hari persekolahan yang singkat ini tidak membantu kepada penguasaan murid. Ini menjadi lebih teruk apabila murid ini bercuti akhir tahun. Ada diantara murid yang telah lupa dan tidak lagi menguasai bacaan al-Quran kerana tidak mengaji semasa cuti sekolah.Guru terpaksa mengulang semula kemahiran membaca al-Quran kepada murid pada awal persekolahan. Keadaan ini mengganggu jadual sukatan pelajaran yang perlu dipenuhi oleh guru dan murid.

Tiada keselarasan kurikulum antara sekolah kebangsaan dan sekolah agama rakyat. Program j-QAF dan kurikulum sekolah agama rakyat tidak jauh berbeza. Kedua-dua sekolah mempunyai subjek al-Quran, namun silibusnya tidak sama. Keadaan ini telah menimbulkan kekeliruan murid kerana program al-Quran j-QAF bermula dengan surah al-Baqarah manakala sekolah agama rakyat bermula dengan ayat lazim. Bagi murid yang lemah, mereka keliru di manakah tahap sebenar bacaan mereka dan yang manakah yang benar atau yang betul. 
Cadangan

Menambah waktu bagi murid tahun 1 menguasai bacaan al-Quran dari 6 bulan ke satu tahun. Rancangan pengajaran tahunan_model 6 bulan khatam al-Quran tahun 1 perlu distruktur semula agar murid tahun 1 dapat  menguasai kemahiran_membaca al-Quran. Tempoh murid untuk menguasai kemahiran membaca al-Quan perlu ditambah dan disesuaikan dengan peringkat umur murid.  

Menambah bilangan guru-guru j-QAF di sekolah yang ramai bilangan murid. Sekarang jumlah penempatan guru-guru j-QAF adalah berdasarkan jumlah bilangan kelas mengikut sekolah. Namun begitu ada sekolah yang bilangan murid di dalam kelas kurang dan ada pula yang mempunyai murid seramai 40 orang. Bilangan murid yang ramai amat mempengaruhi penjadualan tasmik. Selain dari menyandarkan_kepada bilangan kelas penempatan guru-guru j-QAF juga perlu berdasarkan jumlah bilangan murid sesebuah sekolah bagi memastikan kelancaran program j-QAF.

Menjalankan kerjasama dengan sekolah agama kerajaan negeri dalam programTasmik. Penyelarasan antara sekolah kebangsaan  dan sekolah agama rakyat perlulah dijalinkan melalui satu jawatankuasa khas yang melibatkan kedua-dua pihak. Selain dapat menyelaraskan sukatan, kerjasama ini juga dapat menbantu antara satu sama lain bagi membina generasi yang seimbang rohani dan jasmani. Kerjasama ini juga bukan sahaja terhad kepada program j-QAF sahaja tetapi boleh diperluaskan ke peringkat kurikulum dan kokurikulum.

No comments:

Post a Comment