1. Nama Dan Alamat Penuh Organisasi
2. Penyelidik
3. Tajuk Kajian
Meningkatkan kemahiran penguasaan tatacara ibadat Haji dan Umrah murid tingkatan 5 dengan menggunakan Kaedah‘ Diari Haji dan Umrah ‘
4. Refleksi masalah / Refleksi pengajaran dan pembelajaran yang lalu
Berdasarkan hasil kerja murid dan sesi soal jawab , 20 orang murid tingkatan 5 tidak dapat menjawab soalan latihan yang berkaitan dengan tatacara ibadat Haji dan Umrah. Ini menyebabkan mereka tidak dapat menjawab soalan-soalan yang berkaitan dengan ibadat haji dan umrah secara tepat dan betul serta tidak dapat memahami aliran tatacara ibadat Haji dan Umrah ini secara menyeluruh.
5. Fokus Kajian
Melibatkan 20 orang murid Tingkatan 5 yang belum menguasai tatacara ibadat Haji dan Umrah.
6. Objektif Kajian ( Am Dan Khusus )
6.1 Objektif Am
i ) Mengenal pasti punca masalah murid yang tidak menguasai tatacara ibadat Haji dan Umrah.
ii) Mempertingkatkan penguasaan tatacara ibadat Haji dan Umrah dalam kalangan murid
6.2 Objektif Khusus
i ) 20 orang murid menguasai dan memahami tatacara ibadat haji dan Umrah.
ii) 20 orang murid yang terlibat dapat menjawab soalan-soalan yang berkaitan dengan ibadat haji dan Umrah.
7. Kumpulan Sasaran
Melibatkan 20 orang murid tingkatan 5 SMK
8. Tindakan yang dicadangkan
i. Mengadakan Ujian - Pra kepada murid sasaran untuk mengenal pasti masalah asas murid.
ii. Memberi bimbingan kemahiran penguasaan tatacara ibadat Haji dan Umrah dengan menggunakan Kaedah dan Bahan Inovasi.
iii. Memberi latih tubi menjawab soalan kepada murid-murid.
iv. Membuat ujian Pos kepada murid-murid untuk melihat sejauh mana keberkesanan Kaedah dan Bahan Inovasi yang digunakan.
v. Membuat analisis data hasil ujian Pos.
vi. Membuat Laporan Kajian berkaitan dengan kekuatan dan kekurangan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
9. Bahan Dan Anggaran Kos
BIL JENIS ALAT /BAHAN KOS (RM)
1 Kertas A4 = 10 x RM13.00 130.00
2 Kos percetakan ( dakwat printer ) 150.00
3 Fail murid = 20 x RM2.50 50.00
4 Komputer riba
5 LCD projektor
6 CD = 20 keping 30.00
JUMLAH 360.00
10. Jadual Pelaksanaan Kajian / Carta Gantt
BIL AKTIVITI TARIKH
1 Penyediaan kertas Cadangan 21 Mac 2011
2 Merancang Kajian 22 Mac 2011
3 Menyediakan soalan Ujian- Pra dan soalan soal selidik 28 Mac 2011
4 Melaksana Ujian- Pra 4 April 2011
5 Pemprosesan Data Ujian-Pra 6 April 2011
6 Melaksana Soal selidik dan temu bual 11 April 2011
7 Pemprosesan data soal selidik dan temubual 13 April 2011
8 Perancangan Tindakan 15 April 2011
9 Pelaksanaan Tindakan 1 18 April 2011
10 Refleksi Tindakan 1 19 April 2011
11 Pelaksanaan Tindakan 2 20 April 2011
12 Refleksi Tindakan 2 21 April 2011
13 Pelaksanaan Tindakan 3 22 April 2011
14 Refleksi Tindakan 3 23 April 2011
15 Pelaksanaan Tindakan 4 25 April 2011
16 Refleksi Tindakan 4 26 April 2011
17 Perancangan dan Pelaksanaan Ujian-Post 3 Mei 2011
18 Pemprosesan Data Ujian-Post 5 Mei 2011
19 Penilaian kendiri / renungan / Refleksi 12 Mei 2011
20 Penulisan Laporan Kajian Tindakan 13 Mei 2011
21 Pemurnian Laporan 16 Mei 2011
22 Pembentangan Laporan 21 Mei 2011
23 Penyerahan Laporan 23 Mei 2011
Lampiran 1 : Borang Soal Selidik
Arahan : Sila baca pernyataan-pernyataan di bawah ini dan bulatkan nombor yang paling sesuai menandakan tahap persetujuaan anda mengikut skala nilaian yang disediakan.
Skala :
1 = Tidak setuju
2 = Kurang setuju
3 = Setuju
4 = Sangat setuju
BIL ITEM NILAIAN
1 2 3 4
1 Saya suka belajar tajuk ibadat haji dan umrah
2 Saya dapat memahami tajuk ibadat haji dan umrah ini dengan baik
3 Saya boleh mengenal pasti istilah-istilah yang terdapat dalam tajuk ibadat haji dan umrah
4 Saya dapat memahami dan menggambarkan perjalanan tatacara ibadat haji dan umrah secara menyeluruh yang dilakukan oleh jemaah haji sewaktu musim haji
5 Saya dapat menjawab soalan-soalan yang berkaitan ibadat haji dan umrah dengan baik
6 Ibubapa saya sering membimbing saya menjawab soalan yang berkaitan dengan Pendidikan Islam
7 Pendidikan Islam merupakan mata pelajaran yang sangat saya mahir
2. Penyelidik
3. Tajuk Kajian
Meningkatkan kemahiran penguasaan tatacara ibadat Haji dan Umrah murid tingkatan 5 dengan menggunakan Kaedah‘ Diari Haji dan Umrah ‘
4. Refleksi masalah / Refleksi pengajaran dan pembelajaran yang lalu
Berdasarkan hasil kerja murid dan sesi soal jawab , 20 orang murid tingkatan 5 tidak dapat menjawab soalan latihan yang berkaitan dengan tatacara ibadat Haji dan Umrah. Ini menyebabkan mereka tidak dapat menjawab soalan-soalan yang berkaitan dengan ibadat haji dan umrah secara tepat dan betul serta tidak dapat memahami aliran tatacara ibadat Haji dan Umrah ini secara menyeluruh.
5. Fokus Kajian
Melibatkan 20 orang murid Tingkatan 5 yang belum menguasai tatacara ibadat Haji dan Umrah.
6. Objektif Kajian ( Am Dan Khusus )
6.1 Objektif Am
i ) Mengenal pasti punca masalah murid yang tidak menguasai tatacara ibadat Haji dan Umrah.
ii) Mempertingkatkan penguasaan tatacara ibadat Haji dan Umrah dalam kalangan murid
6.2 Objektif Khusus
i ) 20 orang murid menguasai dan memahami tatacara ibadat haji dan Umrah.
ii) 20 orang murid yang terlibat dapat menjawab soalan-soalan yang berkaitan dengan ibadat haji dan Umrah.
7. Kumpulan Sasaran
Melibatkan 20 orang murid tingkatan 5 SMK
8. Tindakan yang dicadangkan
i. Mengadakan Ujian - Pra kepada murid sasaran untuk mengenal pasti masalah asas murid.
ii. Memberi bimbingan kemahiran penguasaan tatacara ibadat Haji dan Umrah dengan menggunakan Kaedah dan Bahan Inovasi.
iii. Memberi latih tubi menjawab soalan kepada murid-murid.
iv. Membuat ujian Pos kepada murid-murid untuk melihat sejauh mana keberkesanan Kaedah dan Bahan Inovasi yang digunakan.
v. Membuat analisis data hasil ujian Pos.
vi. Membuat Laporan Kajian berkaitan dengan kekuatan dan kekurangan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
9. Bahan Dan Anggaran Kos
BIL JENIS ALAT /BAHAN KOS (RM)
1 Kertas A4 = 10 x RM13.00 130.00
2 Kos percetakan ( dakwat printer ) 150.00
3 Fail murid = 20 x RM2.50 50.00
4 Komputer riba
5 LCD projektor
6 CD = 20 keping 30.00
JUMLAH 360.00
10. Jadual Pelaksanaan Kajian / Carta Gantt
BIL AKTIVITI TARIKH
1 Penyediaan kertas Cadangan 21 Mac 2011
2 Merancang Kajian 22 Mac 2011
3 Menyediakan soalan Ujian- Pra dan soalan soal selidik 28 Mac 2011
4 Melaksana Ujian- Pra 4 April 2011
5 Pemprosesan Data Ujian-Pra 6 April 2011
6 Melaksana Soal selidik dan temu bual 11 April 2011
7 Pemprosesan data soal selidik dan temubual 13 April 2011
8 Perancangan Tindakan 15 April 2011
9 Pelaksanaan Tindakan 1 18 April 2011
10 Refleksi Tindakan 1 19 April 2011
11 Pelaksanaan Tindakan 2 20 April 2011
12 Refleksi Tindakan 2 21 April 2011
13 Pelaksanaan Tindakan 3 22 April 2011
14 Refleksi Tindakan 3 23 April 2011
15 Pelaksanaan Tindakan 4 25 April 2011
16 Refleksi Tindakan 4 26 April 2011
17 Perancangan dan Pelaksanaan Ujian-Post 3 Mei 2011
18 Pemprosesan Data Ujian-Post 5 Mei 2011
19 Penilaian kendiri / renungan / Refleksi 12 Mei 2011
20 Penulisan Laporan Kajian Tindakan 13 Mei 2011
21 Pemurnian Laporan 16 Mei 2011
22 Pembentangan Laporan 21 Mei 2011
23 Penyerahan Laporan 23 Mei 2011
Lampiran 1 : Borang Soal Selidik
Arahan : Sila baca pernyataan-pernyataan di bawah ini dan bulatkan nombor yang paling sesuai menandakan tahap persetujuaan anda mengikut skala nilaian yang disediakan.
Skala :
1 = Tidak setuju
2 = Kurang setuju
3 = Setuju
4 = Sangat setuju
BIL ITEM NILAIAN
1 2 3 4
1 Saya suka belajar tajuk ibadat haji dan umrah
2 Saya dapat memahami tajuk ibadat haji dan umrah ini dengan baik
3 Saya boleh mengenal pasti istilah-istilah yang terdapat dalam tajuk ibadat haji dan umrah
4 Saya dapat memahami dan menggambarkan perjalanan tatacara ibadat haji dan umrah secara menyeluruh yang dilakukan oleh jemaah haji sewaktu musim haji
5 Saya dapat menjawab soalan-soalan yang berkaitan ibadat haji dan umrah dengan baik
6 Ibubapa saya sering membimbing saya menjawab soalan yang berkaitan dengan Pendidikan Islam
7 Pendidikan Islam merupakan mata pelajaran yang sangat saya mahir
No comments:
Post a Comment