Saturday, 15 February 2014

سجارە ڤڠومڤولن دان ڤنوليسن القرءان



.    سجارە ڤڠومڤولن دان ڤنوليسن القرءان ڤد زمان رسول اللە، زمان ابو باکر دان زمان عثمان

ڤنوليسن دان ڤڠومڤولن القرءان تربهاݢي کڤد 3 ڤريڠکت:
1)           ڤريڠکت ڤرتام: ڤد زمان نبي دمان چارا يڠ دڤنتيڠکن اياله_حافلن ملبيهي ڤنوليسن کران ايڠتن قوات دان حافلن 
چڤت د سمڤيڠ ککورڠن_اورڠ يڠ تاهو منوليس دان الت٢ توليس. اوليه ايت القرءان تيدق دکومڤول دالممصحف. اڤابيلا مندڠر ايات، اد يڠ مڠحافلڽ دان اد يڠ منوليسڽ ڤد اڤ٢سهاج اوبجيک يڠ اد سڤرتي ڤلڤه کورما، کوليت کريڠ، باتو دان تولڠ. اورڠ يڠ عاليم دالم باچاٴن دان علمو القرءان باڽق جوملهڽ.
عن أنس بن مالك رضي الله عنه : أن النبي صلى الله عليه وسلم بعث سبعين رجلا يقال لهم: القراء، فعرض لهم حيان من بني سليم رعل وذكوان عند بئر معونة فقتلوهم.[1]

مقصودث: درڤد أنس بن مالك بهاوا نبي تله مڠوتوسکن 70 للاکي يڠدݢلر القرأ (ڤارا عاليم دالم باچاٴن دان علمو القرءان). اڤابيلامريک
مليواتي ڤريݢي ماونه، دوا کامڤوڠ درڤد بني سليم تله مڽرڠ دان ممبونوە مريک.

سلاٴين درڤد مريک ترداڤت راماي لاݢي القرأ (ڤارا حافظ)سڤرتي امڤت خلفاء، عبدالله بن مسعود، سليم مولى،ابي حزيفة، اوباي بن کعب، معاظ بن جبل، زيد بن ثابت دان ابو الدرداء.

2)                 ڤريڠکت کدوا: ڤد زمان ابو باکر ڤد تاهون 12 هجرة. سببڽ اياله باڽق_القرأ ﴿ڤارا حافظ﴾ تله تربونوە دالم ڤڤرڠن اليمامة. د انتارا مريک_اياله سليم مولى، ابي حزيفة يڠ مان رسول_اللە  تله ممرينتهکن_سوڤايا بلاجر القرءان درڤدڽ. ابو  باکر مڠلوارکن ڤرينته سوڤايا القرءان دکومڤول اݢر تيدق لوڤوت.

أن عمر بن الخطاب أشار على أبي بكر رضي الله عنهما بجمع القرآن بعد وقعة اليمامة، فتوقف تورعا، فلم يزل عمر يراجعه حتى شرح الله صدر أبي بكر لذلك، فأرسل إلى زيد بن ثابت فأتاه، وعنده عمر فقال له أبو بكر: إنك رجل شاب عاقل لا نتهمك، وقد كنت تكتب الوحي لرسول الله صلى الله عليه وسلم فتتبع القرآن فاجمعه، قال: فتتبعت القرآن أجمعه من العسب واللخاف وصدور الرجال، فكانت الصحف عند أبي بكر حتى توفاه الله، ثم عند عمر حياته، ثم عند حفصة بنت عمر رضي الله عنهما[2]

مقصودڽ: عمر بن الخطاب تله منچادڠکن سوڤايا ابو باکر مڠومڤولکن القرءانسلڤس ڤڤرڠن اليمامه. ڤد مولاڽ، ابو باکر تيدق منريما چادڠن اين کران بلياوساڠت برهاتي_هاتي دالم ملاکوکن سسواتو اوروسن. عمر ڤولا تيدق ڤوتوس٢مڠولڠي چادڠنڽ سهيڠݢاله الله تعالا ملاڤڠکن دادا ابو باکر اونتوق منريما چادڠن ايت. ابو باکر تروس ممڠݢيل زيد بن ثابيت لالو برکات سمبيل ددڠر اوليه عمر، سسوڠݢوهڽ کامو سأورڠ ڤمودا يڠ برعقل دان کامي_تيدق منشکيمو.کامو جوݢ سريڠ منوليس وحي درڤد رسول اللە صلى_الله_عليه_وسلم. چاريله دان کومڤوله ايات٢ القرءان. زيد برکات، اکوڤون_برݢݢس منچاري القرءان دان
 مڠومڤولڽ درڤد ڤلڤه کورما، باتوبات دان دادامأنسي. مصحف يڠ ترکومڤول ايت براد دالم تاڠن ابو باکر سهيڠݢ بلياو وفاة.کمودين دڤݢڠ اوليه عمر سڤنجڠ حياتڽ. کمودين دڤݢڠ اوليه حفصه.

3)                 ڤريڠکت کتيݢ: ڤد زمان امير المؤمنين عثمان بن_عفان ڤد تاهون 25 هجرة.سببڽ اياله برلاکوڽ ڤرسليسيهن مانسي دالم باچاٴن (قراءة) القرءان برداسرکن ڤربيذاٴن لمبرن٢ القرءان يڠ براد دالم تاڠن ڤارا صحابة. اڤابيلا دتاکوتي برلاکو فتنه، عثمان تله ممرينتحقن سوڤايا لمبرن٢ اين دکومڤولکن کدالم ساتو مصحف سوڤايا_مانسي تيدق برسليسيهن لالو برتلاݢه دالم
 کتاب الله تعالا دان برڤچه بله.
أن حذيفة بن اليمان قد على عثمان من فتح أرمينية وأذربيجان، وقد أفزعه اختلافهم في القراءة، فقال: أمير المؤمنين أدرك هذه الأمة قبل أن يختلفوا في الكتاب اختلاف اليهود والنصارى، فأرسل عثمان إلى حفصة، ففعلت، فأمر زيد بن ثابت، وعبد الله بن الزبير، وسعيد بن العاص، وعبد الرحمن بن الحارث بن هشام فنسخوها في المصاحف. وكان زيد بن ثابت أنصاريا والثلاثة قرشييت – وقال عثمان للرهط الثلاثة القرشيين: إذا اختلفتم أنتم وزيد بن ثابت في شئ من القرآن فاكتبوه بلسان قريش؛ فإنما نزل بلسانهم، ففعلوا حتى إذا نسخوا الصحف في المصاحف، رد عثمان الصحف إلى حفصة، وأرسل إلى كل أفق بمصحف مما نسخوا، وأمر بما سواه من القرآن في كل صحيفة أو مصحف أن يحرق[3].
مقصودڽ:
حزيفة بن اليامن داتڠ برجومڤا عثمان سلڤس ڤمبوکاٴن ارمينييه دان_ازريبايجن. بلياو تله دکجوتکن دڠن ڤرسليسيهن
 مانسي دالم باچاٴن (قراءة) القرءان. بلياو برکات، "واهاي امير المؤمنين، سلامتکنله اومت اين_سبلوم مريک
 برسليسيهن دالم القرءان سڤرتي ڤرسليسيهن يهودي دان_نصراني".عثمان ڤون سݢرا ممينتا مصحف درڤد حفصة دڠن_برکات،"هانترکن مصحف کڤد کامي سوڤايا داڤت کامي سالينکن کڤدببراڤا مصحف لاين".کمودين کامي اکن ڤولڠکن
 کڤد کامو".حفصة ڤون مڠهانتر مصحف_ايت کڤد عثمان. عثمان مڠارهکن زيد بن ثابيت، عبدالله بن الذبير،سعد بن  العاس دان عبد_الرحمن بن الحارث بن هشام_لالو مريک ڤون مڽالين مصحف ايت کڤد ببراڤا سالينن. زيد بن ثابيت اداله درڤدݢولوڠن الانصار ماناکالا تيݢ يڠ لاٴين ايت اداله درڤد ݢولوڠن قريش.عثمان تله مواصيتکن کڤد مريک      برتيݢ دڠن برکات، "سکيراڽ کامو_برتيݢ برسليسيه دڠن زيد دالم ايات٢ القرءان، توليسله دالم بهاس قريش کراناياڽ تورون دالم بهاس_مريک".مريک ڤون مڠيکوت ارهنڽ_سهيڠݢالاه اڤابيلا سلساي، عثمان ڤون ممولڠکن مصحف ايت کڤد حفصة بلياو_مڠهانتر مصحف٢ يڠ دسالين ايت ک سݢنڤ ڤلوسوق دان مڠارهکن اݢر سموا_لمبرن اتاو      مصحف    لاٴين دبکر.



عثمان ملاکوکن سموا اين سلڤس برمشوارت دڠن ڤارا صحابة:
عن على رضي الله عنه أنه قال: والله ما فعل في المصاحف إلا عن ملاء منا، قال: أرى أن نجمع الناس على مصحف واحد، فلا تكون فرقة ولا اختلاف، قلنا، فنعم ما رأيت[4].
مقصودڽ:
داريڤدا علي کاتڽ، "دمي الله، بلياو (عثمان) تيدق_ملاکوکن اڤ يڠ دلاکوکنڽ ترهادڤ مصحف٢ لاٴين کچوالي د باوە ڤرهاتين سکومڤولن درڤد کامي. بلياو برکات، "اکو برڤنداڤت ڤرلوڽ دساتوکن_مانسي اتس ساتو مصحف سوڤايا تيدق 
وجود ڤرڤچهن اتاوڤون ڤرسليسيهن."کامي منجواب،"باݢوسله_اڤ يڠ کامو نمڤق ايت".

دالم سبوه رواية لاين:
قال مصعب بن سعد: أدركت الناس متوافرين حين حرق عثمان المصاحف فأعجبهم ذلك، أو قال: لم ينكر ذلك منهم أحد[5]
مقصودڽ:
مصعب_بن سعد برکات، "اکوداڤتي مانسي باڽق حاضير سماس عثمان ممباکر مصحف٢ دان مريک_ݢمبيرا دڠن_
ڤربواتن ايت. تيدق سأورڠ ڤون درڤد مريک مڠيڠکاريڽ".

ڤربواتن اين اداله ساله ساتو کباٴيقن امير المؤمنين عثمان رضي_الله_عنه يڠ_دڤرستوجوٴي اوليه سموا اورڠ. اوسها اين مڽمڤورناکن اوسها ڤڠݢنتي رسول اللەصلى الله عليه وسلم، ابو باکر رضي الله عنه دالم مڠومڤولکن القرءان. ڤربيذاٴن انتارا اوسها عثمان دان اوسها ابو باکر دالم مڠومڤول القرءان اياله،توجوان مڠومڤول القرءان ڤد زمان ابو باکر اياله مڠومڤول سموا ايات٢ القرءان_دالم ساتو مصحف سوڤايا تيدق لوڤوت سبهاݢين درڤد ايات٢ ايت تنڤادڤرينتهکن
 اݢر مانسي برساتو اتس مصحف ترسبوت. اين کران بلوم اد لاݢي_کسن ڤربيذاٴن باچاٴن يڠ منونتوت سوڤايا         دڤرينتهکن برساتو اتس ساتو مصحف.

سمنتارا توجوان مڠومڤول القرءان ڤد زمان عثمان اياله مڠومڤول سموا ايات٢_القرءان دالم ساتو مصحف دان
 دڤرينتهکن اݢر مانسي برساتو اتس مصحف ايت_سهاج کران کسن ڤربيذاٴن باچاٴن امت مناکوتکن.اوسها مڠومڤول القرءان اين مڠحاصيلکن کباٴيقن يڠ بسر کڤد اومت إسلام_سڤرتي کساتوان اومت، کساتوان ڤميکيرن دان وجودڽ کهرمونيان. اياڽ جوݢ_تله منولق کروسقن يڠ بسر سڤرتي ڤرڤچهن اومت، ڤربيذاٴن ڤميکيرن دان_مڠهيندري درڤد برلاکوڽ کبنچين 
دان ڤرموسوهن.

سجق درڤد ايت، القرءان تتڤ دڠن کأداٴنڽ، دڤرستوجوٴي اوليه سموا اومت_إسلام، دواريثي سچارا_تواتر
 اوليه يڠ مودا درڤد يڠ توا. القرءان تيدق داڤت_دچمرکن اوليه تاڠن٢ ڤمبوات کروساکن. القرءان تيدق داڤت جوݢ دڤوڤوسکن_اوليه هاوا نفسو اورڠ يڠ سست. سݢالا ڤوجي هاڽ باݢي الله_تعالى، توهن لاڠيت دان توهن بومي سرتا توهن سکالين عالم.


[1] حديث رواية البخاري: “کتاب جهاد, باب بنتوان دڠن ڤنمبهن تنترا,” نو. 3064.
[2] حديث رواية البخاري: کتاب تفسير, باب فيرمانڽا (سسوڠݢوه; تله داتڠ کڤد کامو سأورڠ رسول يڠ تراس برت ڤداڽ کسوسهن کامو)
.”
[3] حديث رواية البخاري: “کتاب کلبيهن القرءان, باب ڤڠومڤولن القرءان,” نو. 4987.
[4] رواية الخطيب دالم کتاب فضائل القرءان, (جلد. 2, هلم. 954) دان ابو داود دالم کتاب المصاحف (هلم. 12)

No comments:

Post a Comment