Saturday, 15 February 2014

Guru J-qaf sebagai model Guru



Guru J-qaf sebagai model guru yang mempunyai ciri murabbi, muaddib, murshid, muallim dan mudarris dalam kehidupan profesyennya di sekolah dan dalam masyarakat.


Pendidik  digelar Mu'allim, Mudarris, Mursyid, Muaddib dan sebagainya, manakala kalimah Murabbi itu sendiri diambil dari kalimah "Rabb" yang bermaksud didik atau lebih tepat lagi Tarbiah. Murabbi dalam Islam membawa maksud yang luas melebihi tahap muallim. Konsep Murabbi merujuk kepada pendidik yang bukan sahaja mengajarkan sesuatu ilmu tetapi dalam masa yang sama cuba mendidik rohani, jasmani, fizikal dan mental anak didiknya untuk menghayati dan mengamalkan ilmu yang telah dipelajari. Justeru, Murabbi lebih menumpukan penghayatan sesuatu ilmu, sekaligus membentuk keperibadian, sikap dan tabiat anak didiknya. Oleh itu, tugas “Muallim” banyak berlegar di “akal” tetapi tugas Murabbi berlegar di “hati”.
Manakala, Muaddib dan Mursyid terdapat sedikit ciri-ciri yang dikongsi bersama Murabbi walaupun tetap tidak dapat menyamai peranan Murabbi yang agak luas. Misi seorang Murabbi adalah untuk meneruskan tugas yang ditinggalkan oleh Rasulullah Sollahu Alaihi Wasallam dalam mentarbiah manusia agar melahirkan insan yang kamil dari segi intelektual, fizikal dan spiritual yang menjadi asas kepada kehidupan mereka. Murabbi juga bersifat Qudwah yang menjadi contoh suri teladan buat anak didik. Ia juga merupakan tanggungjawab seorang manusia dalam untuk mengamalkan tarbiah dan menjadi Murabbi biarpun kepada diri mereka sendiri.
Antara ciri-ciri seorang Murabbi pula adalah seperti: Mempunyai matlamat yang jelas, bersedia untuk berkorban, ikhlas dan mempunyai hati yang suci, seimbang (not extremist), tindakan yang serta merta (automatic movement), serta bersedia untuk menyumbang dalam apa jua keadaan. Secara ringkasnya peranan seorang Murabbi itu amat luas, tidak hanya sekadar mendidik, tetapi memberi segalanya kepada insan yang didik termasuklah berkongsi hati dan perasaan dalam memastikan amanah terbiah yang diamanahkan oleh Rasulullah disampaikan sebaiknya.
Justeru itu, guru j-QAF sebagai seorang pendidik muda yang punya pengalaman dan ilmu diberikan ketabahan dan kekuatan dalam meneruskan misi yang ditinggalkan dengan baik, biarpun tidak sehebat seorang Murabbi, akan tetapi akan perbaiki kelemahan serta penuhkan dengan mendidik generasi muda Islam yang baru. Selain itu, sebagai murabbi, muaddib, murshid, muallim dan mudarris guru j-QAF perlu mempunyai sifat-sifat pendidik dan tahu tanggungjawab yang telah diamanahkan dibahunya.
Sifat yang perlu ada pada seorang guru j-QAF
1.    Sukakan kanak-kanak
Sifat terpenting yang perlu ada di dalam sanubari guru-guru j-QAF ialah suka kepada kanak-kanak.Ini kerana mereka akan ditempatkan untuk mengajar murid-murid tahun satu hingga enam dan tidak dapat lari dari tugas mengasuh dan membimbing anak-anak kecil yang begitu membara keinginan untuk menimba ilmunya. Golongan ini agak aktif sesuai dengan perkembangan dirinya
2.    Penyabar
Sesuatu yang amat penting guru j-QAF perlu memiliki sifat sabar yang tinggi.Ini kerana mereka akan berhadapan dengan seribu satu kerenah kanak-kanak yang pelbagai personaliti dan pembawakan.Ada yang digelar ’hyper aktif’, sedikit nakal, pendiam, degil, pemalu tidak kurang juga yang mempunyai masalah pembelajaran.Namun sebagai kanak-kanak usia sedemikian, adalah normal mereka memiliki peribadi tersebut , Cuma terserahlah kepada guru-guru tersebut untuk membentuk peribadi mereka sehingga menjadi anak-anak soleh dan soleh
3.    Perihatin
Setiap anak-anak di peringkat sekolah rendah terutamanya di tahun satu dan dua akan menunjukkan perubahan tingkah laku berdasarkan emosi dan persekitaran yang berbeza.Sebagai seorang guru j-QAF mereka harus cepat memahami dan mengesan serta perihatin terhadap sebarang perubahan yang berlaku ke atas emosi dan tingkah laku anak murid untuk tindakan yang sepatutnya.
4.    Kreatif dan berinovasi
Perubahan keadaan persekitaran di mana anak-anak terdedah dengan keadaan yang pelbagai memerlukan guru j-QAF yang kreatif dalam mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran.Penggunaan bahan dan kaedah pengajaran yang sama akan menyebabkan kanak-kanak akan berasa cepat bosan dan akhirnya tidak berminat untuk belajar.Gunakan kreativiti anda menggunakan pelbagai sumber dan kaedah seperti teknologi maklumat, internet, akhbar di dalam darjah untuk melaksanakan pengajaran yang menyeronokkan.
5.    Bijak  menarik minat
Guru j-QAF harus memahami keperluan dan psikologi kanak-kanak untuk menjadi guru yang cemerlang.  Mereka harus memahami bahawa kanak-kanak suka kepada nyanyian, warna-warni, bunyi serta sumber yang pelbagai.Oleh itu guru j-QAF harus menerapkan unsur-unsur ini supaya pengajaran yang dirancang berjalan seiring dengan keperluan kanak-kanak yang memerlukan rangsangan deria.
 Bidang Tugas dan Tanggungjawab Guru j-QAF
1.    Kurikulum
Guru j-QAF harus melaksanakan sepenuhnya model-model P&P j-QAF iaitu Model Pemulihan Jawi, Enam Bulan Khatam Al-Qur’an, Tasmi’ Al-Qur’an, Bahasa Arab Komunikasi dan model fardhu ain seperti Kem Bestari Solat.Selain  itu mereka perlu menjalankan sesi pengajaran Al-Qur’an , jawi dan Ulum Syariyyah bagi membantu guru-guru Pendidikan Islam sedia ada.
2.    Tanggungjawab lain
Memandangkan guru-guru j-QAF merupakan sebahagian daripada warga akademik sekolah, maka mereka perlu melaksanakan tugas-tugas kokurikulum seperti menjadi pembantu pembimbing kelab dan persatuan atau kelab beruniform, melatih peserta-peserta pertandingan nasyid, tilawah Al-Qur’an dan hafazan bagi menyertai pertandingan yang di anjurkan oleh pihak Pejabat  Pelajaran Daerah dan sebagainya.
3.    Bersama masyarakat
Guru j-QAF harus terlibat dengan program-program kemasyarakatan sebagai sumbangan kepada masyarakat.Guru j-QAF yang baik adalah mereka yang sentiasa dekat dengan program keilmuan di masjid-masjid dan surau serta aktif di dalam program ramah mesra bersama komuniti setempat
Peluang Peningkatan kerjaya
Setelah mendapat pengesahan jawatan , guru j-QAF atau jawatan hakikinya iaitu Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) akan mendapat ruang peningkatan kerjaya sama seperti PPPS yang lain.Namun demikkian ianya perlu melepasi syarat ikhtisas yang ditetapkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam dan Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan. Di bidang Perkhidmatan Perguruan , mereka ini berpeluang untuk menjadi pensyarah institut pendidikan guru setelah melepasi syarat-syarat yang ditetapkan. Di bidang pentadbiran pendidikan , kini wujud beberapa jawatan yang dilihat menguruskan pentadbiran dan hal ehwal program dan guru j-QAF seperti Penolong Pengarah j-QAF di peringkat Jabatan Pelajaran Negeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia khususnya di Sektor Pendidikan Islam dan Moral.Jawatan seperti di atas sebenarnya mungkin membuka peluang guru-guru j-QAF untuk mengembangkan kerjaya di peringkat pentadbiran pendidikan suatu hari nanti, namun ianya bergantung kepada keperluan dan keadaan. Selain itu, di sekolah turut mempunyai peluang pengembangan kerjaya di mana kini sudah wujud jawatan guru cemerlang dan pengetua cemerlang bagi insan pendidik yang menunjukkan kebolehan dan prestasi yang membanggakan.Penghargaan seperti ini membuktikan bahawa kerjaya sebagai guru ini bukan lagi dilihat sebagai kerjaya kelas kedua.Malahan , kita melihat ribuan permohonan dihantar kepada pihak Kementerian Pelajaran bagi mengisi kekosongan jawatan guru-guru berijazah melalui kursus Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) yang ditawarkan setiap tahun.
            Namun demikian, tanyalah kepada guru-guru j-QAF yang sudah menjawat jawatan ini, mereka mengakui bahawa tugas dan amanah ini merupakan suatu tanggungjawab yang begitu besar  nilainya iaitu untuk melahirkan insan yang benar-benar memahami dan mengamalkan ilmu-ilmu Islam serta kental imannya buat menghadapi pancaroba duniawi yang tidak terkira hebatnya terutama bagi anak-anak muda masakini.andai kerjaya ini lah yang dipilih berjanjilah kepada diri sendiri untuk sama –sama menaikkan martabat Islam melalui pendidikan dan berusahalah bersungguh-sungguh untuk melahirkan modal insan yang beriman, bertaqwa dan beramal.

No comments:

Post a Comment